Виготовляє майстер у години дозвілля
Коли у далекому 1977 році Володимир Ящук побачив у журналі «Навколо світу» фото, на якому був зображений корабель у звичайнісінькій пляшці, то й уявити собі не міг, що такі кораблі невдовзі стануть хобі на все життя.
– Ми тоді сиділи з другом і він, поглянувши на фото, сказав, що виготовити такий майже неможливо, мовляв, надто складна ця справа, – пригадує майстер. – Адже потрібно змайструвати у пляшці корабель так, аби не пошкодити ні саму пляшку, ні модель. Я ж, уважно роздивившись фото, відповів, що не так це вже й складно. Тоді товариш і каже, що коли ти так вважаєш, то візьми і зроби!
Ось так я взявся за справу і відтоді виготовив декілька сотень таких виробів. Відверто кажучи, справа ця не є складною, однак вимагає неабиякої посидючості і терпіння, адже працюєш з дуже малесенькими за розміром деталями. Окрім цього, для улюбленої справи потрібен час, бо ж коли приклеїш одну деталь, то потрібно почекати, доки клей висохне і можна буде продовжити роботу. І знову – приклеїш ще одну і – чекай.
Цікаво, що більшість із виробів майстра – це копії історичних суден різних епох. Щоправда, є й судна, які стали прототипом корабликів із різних кінофільмів та мультфільмів. Пляшки із корабликами завжди притягують погляди. А ще – кожен кораблик Володимира є унікальним, бо ж ніколи не «штампує» копії. Для роботи використовує порожні пляшки з-під коньяку, одеколону, горілки та інших напоїв. А також малесенькі пляшечки від парфумів та навіть ампули від глюкози.
– Особливістю моїх виробів є й те, що в корабликах є рухомі деталі, – розповідає він. – А цього у виробах інших майстрів майже не зустрінеш. Декілька років тому виготовив модель кораблика, який є в мультфільмі про Шрека. Цей виріб із секретом, адже на кришечці є кнопочка, і якщо на неї натиснути, то на палубі корабля з’являється Шрек.
Цікавим є і корабель «Вікторія», прототип того, на якому свою подорож здійснював Магеллан. На бушприті, тобто на носу корабля, розмістив малесенький глобус, який повертається.
Коли ж працював над виготовленням шведського корабля «Ваза», то довелося витратити чимало часу. Адже знадобилося 392 деталі, які є доволі дрібними. До речі, корабель «Ваза» був флагманом шведського флоту. Однак, коли його опустили на воду і корабель проплив першу милю, то моряки відкрили гарматні порти, аби дати залп. Однак здійнявся вітер і корабель нахилився так, що у порти стала литися вода. В результаті корабель потонув і лише через 300 років його підняли на поверхню. Нині він експонується в одному із стокгольмських музеїв.
Цікавинкою багатьох корабликів є унікальні деталі, які майстер додає виробу. Приміром, біля кораблика «Старий і море», з відомої книги Ернеста Хемінгуея можна побачити величезну рибинку. Саме вона, за сюжетом однойменної книги, вступила в бій із рибалкою.
Малесеньку скриню із дорогоцінними скарбами можна побачити на кораблі, який став прототипом корабля із кінофільму «Пірати Карибського моря». Матеріали, які використовує в роботі, відразу перелічити важко, бо ж тут і листочки, хвостики вишні, кукурудзи, з яких виготовляє щогли та вітрила. Останні, до речі, робить навіть з лусочок та коріння часнику, цибулиння, пелюсток квітів, і навіть шкірок бананів. Є й вітрила, зроблені з шкірочки мухомора, маслюка, кори берези, хвостика риби, скла із електричної лампи.
– А якось спробував використати в роботі звичайнісіньку павутинку і переконався, що це найбільш делікатний для роботи матеріал, – посміхається майстер. – Робив і вітрила з насіння льону. За роки роботи я винайшов 12 оригінальних способів кріплення кораблів. Однак, найчастіше кораблики кріпляться на одній, або двох кінських волосинах. Тоді вони дуже красиво гойдаються у пляшці. Часом прикріплюю окремі деталі корабля до пробки – завдяки цьому складається враження, наче кораблик висить у повітрі.
Усі кораблики дуже легенькі – найлегший важить лише 1 г, а загалом їхня вага від 12 г. Сьогодні пляшки з корабликами, які я виготовив, є в багатьох країнах світу – людям подобаються оригінальні речі, і тому їх залюбки купують в якості подарунка як дітям, так і дорослим.
Однак у моїй колекції є такі кораблики, які не продам ні за які гроші – приміром, робота «Історичний порт». Всередині пляшки знаходиться декілька мініатюрних пляшечок, всередині яких є такі ж мініатюрні кораблики. Я дуже люблю цю справу і тому постійно намагаюся експериментувати, аби в результаті отримати дійсно оригінальний виріб.
Підготував Семен ФІРКОВСЬКИЙ.
Фото автора.
Цікаво знати
- Мистецтво виготовлення кораблів у пляшці з’явилося у XVII-XVIIІ столітті в європейських країнах. В ті часи в пляшках розміщували не лише кораблики, але й сценки на побутову та релігійну тематику.
- Сьогодні любителі створення таких шедеврів об’єднуються у різноманітні асоціації. В США найбільш відомою є «The Ships in Bottles Association Of Americа», а в Європі «European Association of Ships in Bottles». Щоправда, стати їх членом може громадянин будь-якої країни світу.
Купуйте електронні версії наших нових видань
Що дає підписка на оновлення нашого сайту
Слідкуйте за нами в Facebook та Telegram
Також читати:
- Відкриті двері
- Горять багаття осінні
- Серцю хочеться спокою
- Дерев’яні іграшки. Відроджуються народні традиції